Miksi mikään ei koskaan muutu?

Vanha viisaus on, että Roomaa ei rakennettu päivässä. Muutokset vievät yrityksissä aikaa – ja ovat pahamaineisen vaikeita toteuttaa. Muutos tyssähtää usein lähtökuoppiinsa tai jää alkumetreille. Onneksi näitä muutoksen esteitä voi oppia tunnistamaan.

Yksi yleisin este muutokselle: yritykset sanovat, että on liian kiire. On liian kiire soveltaa uudelta tuntuvia tehtäviä, joita muutos vaatisi. On liian kiire opetella tekemään asiat toisin.

Usein kiire on kuitenkin vain tekosyy, jolla yritys välttelee uusien toimintatapojen käyttöönottamista.

Tehokkuuden mittarit eivät voi olla kivikaudelta

Toinen yleinen syy muutoksen este on, että yritys ei uskalla vaihtaa vanhoja tehokkuuden ja palkitsemisen mittareitaan.

Esimerkiksi jos yritys julistaa, että olemme siirtyneet myymään tuotteiden sijaan palveluja, niin uskalletaanko kesken budjettikauden ottaa käyttöön pidentyneen myynnin prosessin mukaisia toiminnallisia mittareita? Jos oletetaan, että myyjä ottaa uudet ratkaisumyynnin toimintamallit käyttöön, mutta jatketaan pelkästään kuukausittaista lyhyen tuotemyynti-syklin seurantaa, voidaan olla etukäteen varmoja, että muutosta ei tapahdu.

Johtajan täytyy olla mukana muutoksessa

Kolmas yleinen muutoksen este on johtajien mahdollinen haluttomuus tukea tiimiläisiään muutoksessa. On helppoa antaa ihmisten osallistua HR:n järjestämille kursseille, jättäytyä itse kiireiden takia pois (kun on muuta tärkeämpää tekemistä) ja sitten jälkeenpäin päivitellä, että mikään ei taaskaan muuttunut!

Jos johtaja ulkoistaa osaamisen kehittämisen itseltään pois, on hyvin todennäköistä, että koulutuksiin osallistuvat henkilöt eivät edes tiedä miksi he ovat koulutettavina ja miten heidän odotetaan muuttuvan.

Esteet ovat muutoskohtaisia: ne täytyy kartoittaa jo etukäteen

Tällaisten muutoksen esteiden tunnistaminen ei ole rakettitiedettä. Raketti antaa kuitenkin hyvän vertauskuvan muutoksen tekemiselle. Jos muutoksen esteitä kuvittelee meteoriparvena, joihin raketti voi osua avaruudessa, niin silloin ne täytyy vaan oppia väistämään. And then, Houston, we don’t have a problem.

Olemma Remassa päättäneet, että ennen jokaista muutosohjelmaa mietimme yhdessä asiakkaan kanssa, miten poistamme uusien toimintamallien tieltä moninaiset esteet ja miten seuraamme mahdollisia uusia meteoriparvia. Näin voidaan etukäteen varmistaa, että muutos ei taas kerran hautaudu arjen haasteiden tuhoamaksi.


Onko tällaisia arjen soveltamisen esteitä osunut sinunkin kohdallesi erilaisissa muutoshankkeissa? Ei hätää, ne on ratkaistavissa. Nappaa tästä talteen kätevä työkalu, jolla voit suunnitella yrityksellesi oppimispolun. 

Sepon yhteystiedot löytyvät täältä.


Seppo Virtanen

Seppo Virtanen

Seppo Virtanen on Rema Partnersin Senior Partner, jolla on 20 vuoden kokemus B2B-organisaatioiden johtamisesta. Seppo loistaa myynnin ja myynnin johtamisen saralla ja on auttanut lukuisia yrityksiä onnistumaan niiden parissa.

”Reman johdolla toteutettu esimiestyön valmennusohjelmamme tähtäsi Peab -konsernin johtamiskulttuurin yhdenmukaistamiseen pohjoismaissa. Valmennuksen antia sovelletaan jo arjen työssä.”

Marit Telin Head of Human Resources, Peab Finland