Tiedätkö, millaisesta yritysvalmennuksesta maksat 10 vuoden päästä?

Yritysten valmentaminen on rajusti muuttumassa. Tällä en tarkoita mitään trenditermistön vaihtumista, vaan koko bisnesmallin olennaista murrosta.

Mikäkö on muuttunut? Kirjoitin lyhyen listan havainnoistani:

1. Jos haluat liiketoiminnan tuloksia, ajattele valmennus oppimismatkana

Vanha ajattelutapa pitää nyrjäyttää sijoiltaan. Valmennuksen ei pidä olla kertarysäys, vaan se pitää hahmottaa henkilökohtaisena oppimismatkana (learning journey).

Faktahan on, että lähes kaikki yritysvalmennukset pyrkivät lisäämään yrityksen liiketoiminnan tuloksia. Ennen valmennusta pitää myös miettiä, miten valmennukseen osallistuvien henkilöiden käyttäytymistä arjessa pitäisi muuttaa. Lisäksi on hyvä hahmottaa muutoksen mittarit eli millä haluttua muutosta mitataan. Lopuksi tulisi kartoittaa se, millaisia esteitä onnistumiselle voi olla.

ELI TIIVISTETTYNÄ: Oppimismatkan aikana osataan tarkasti määritellä muutokselle mittarit, linkittää ne liiketoiminnallisiksi tavoitteiksi ja ottaa huomioon myös mahdolliset esteet muutokselle arjessa.

2. Pelkkä valmennuspäivä ei riitä. Esimies – katso peiliin

Jos esimies tai osallistujat eivät sitoudu oppimismatkaan syvästi, sen avulla on vaikea saada hyviä tuloksia aikaan.

Sitoutuminen tapahtuu siinä vaiheessa, kun hankkeeseen osallistujalle osataan kertoa konkreettisesti mitä hyötyä hänelle on HENKILÖKOHTAISESTI uusista opeista ja mitkä hänen omat muutostavoitteensa ovat

Varmin tapa sössiä oppimismatka on lähettää oma alainen valmennukseen ilman keskustelua siitä, mitä minä esimiehenä ODOTAN häneltä ennen ja jälkeen oppimismatkan.

3. Tulevaisuudessa maksetaan enemmän oppimismatkasta ja sen suunnittelusta kuin itse valmennuksesta

Laajemmin ajateltuna oikeastaan kuka tahansa voi tarjota koulutuksen aiheesta kuin aiheesta. Valmennus voi olla huippuhyväkin, mutta törmää tämän alan ikuisuusongelmaan: valmennettavat työntekijät innostuvat kovasti hetkeksi uusista opeista, mutta mikään ei oikeasti muutu kun palataan arjen työhön.

Ratkaisu: tarvitaan prosessi, jossa uudet opit otetaan käyttöön. Valmennus pitää nähdä OPPIMISMATKANA, ei kertalenkkinä.


Mitä mieltä olet Sepon havainnoista? Onko sinulla hyviä tai huonoja kokemuksia valmennuksista? Uskotko alan muutokseen? Sepon yhteystiedot löytyvät täältä.

Seppo Virtanen

Seppo Virtanen

Seppo Virtanen on Rema Partnersin Senior Partner, jolla on 20 vuoden kokemus B2B-organisaatioiden johtamisesta. Seppo loistaa myynnin ja myynnin johtamisen saralla ja on auttanut lukuisia yrityksiä onnistumaan niiden parissa.

”Reman johdolla toteutettu esimiestyön valmennusohjelmamme tähtäsi Peab -konsernin johtamiskulttuurin yhdenmukaistamiseen pohjoismaissa. Valmennuksen antia sovelletaan jo arjen työssä.”

Marit Telin Head of Human Resources, Peab Finland