Vieraskynä: Rema Partners tekee Salesforcen avulla entistä älykkäämpää myyntiä ja markkinointia

Henkilöstön kouluttaminen voi olla merkittävä investointi. Silti perinteisten koulutusten osallistujista vain 15 % ottaa koulutuksissa opittuja taitoja käyttöön päivittäisessä arjessaan. Suomalainen Rema Partners antaa asiakkailleen työkalut tämän ongelman taklaamiseen, ja auttaa yrityksiä saamaan koulutusinvestoinneista irti sen mitä pitääkin.

Tällä hetkellä kahdeksan henkeä työllistävä Rema Partners on erikoistunut räätälöityihin myynti- ja johtamiskoulutuksiin, joita tarjotaan sekä suomalaisille että kansainvälisille asiakkaille. Yhtiötä pyritään kasvattamaan johdonmukaisesti siten, että kahden vuoden kuluttua henkilöstöä löytyisi n. 20 henkilön verran.

Päätavoitteena on luoda niin ainutlaatuinen koulutusmalli, että se ravistelee markkinaa.

Sales Cloudin rinnalle otettiin Pardot

Rema Partnersilla kaikki osallistuvat tavalla tai toisella sekä myyntiin että palveluntuotantoon. Siksi he lähtivät etsimään kumppania, jonka avulla käytössä olevat resurssit saataisiin kaikista parhaiten käyttöön.

“Myyntisyklimme saattaa toisinaan olla jopa vuoden mittainen”, kertoo Community Coordinator Pia-Leena Heikkilä. “Myyntiprosessin eri vaiheissa viestintämme asiakkaan kanssa on yhdistelmä tapaamisia, puheluita sekä sähköposteja. Joskus ostaminen ei ole asiakkaalle ajankohtaista juuri silloin, kun ensimmäinen kontakti tapahtuu, mutta haluamme kuitenkin pitää näihinkin tahoihin yhteyttä, jotta olemme mielessä silloin kun oikea hetki koittaa”, Pia-Leena jatkaa.

Tämän näkymän ylläpitämiseen vaadittavien ponnistelujen vähentämiseksi Rema Partners otti käyttöön Pardotin vuoden 2018 alkupuolella. “Meillä on ollut Sales Cloud käytössä vuodesta 2015 lähtien, joten Pardotin valinta oli siinä mielessä selvä: halusimme tietysti, että järjestelmät keskustelevat keskenään”, toteaa Senior Partner Seppo Virtanen.

Markkinoinnin automaatio tehostaa myyntityötä

Pardotin avulla verkkosivukävijät käännetään liideiksi hyödyllisten ladattavien materiaalien avulla, ja yhteydenpito nykyisiin sekä potentiaalisiin asiakkaisiin sujuu helposti. Erilaiset asiakkaat segmentoituvat järjestelmässä automaattisesti, ja saavat verkkokäyttäytymisen sekä muiden tekijöiden perusteella heille kohdennettua sähköpostiviestintää.

Samalla voidaan seurata, mitkä sisällöt ovat yleisön mielestä kaikista kiinnostavimpia, ja ohjata omaa toimintaa tämän tiedon valossa oikeaan suuntaan.

”Pardot auttaa meitä pysymään yhteydessä asiaankuuluvalla ja yksilöllisellä tavalla”, toteaa Heikkilä. ”Vaikka sähköpostit ovat automatisoituja, olemme säilyttäneet henkilökohtaisen otteen — haluamme että ne tuottavat asiakkaille arvoa ja että asiakkaat tuntevat, että arvostamme heitä.”

Kattavat dashboardit helpottavat liiketoiminnan johtamista

Sen lisäksi että uusien liidien kontaktointi on helppoa, auttaa Pardotin saumaton integraatio Sales Cloudin kanssa ymmärtämään myös nykyasiakkaiden mielenliikkeitä. Olennaista on, ettei markkinoinnin automaatiojärjestelmää ja CRM:ää käsitellä erillisinä palasina, vaan yhtenä kokonaisuutena.

Pardotin tekemät huomiot esimerkiksi asiakkaan liikkeistä verkkosivustolla tai avatuista sähköposteista näkyvät siis suoraan asiakkaan tiedoissa CRM:ssä. Näin asiakasta myös pystytään palvelemaan paremmin — ja oikeaan aikaan. Sales Cloudpuolestaan muistuttaa myyjiä kulissien takana esimerkiksi säännöllisistä yhteydenotoista asiakkaaseen.

“Meillä on käytössä personoidut dashboardit, jotka auttavat meitä hallitsemaan toimintoja sekä pysymään reaaliaikaisesti kärryillä kaikesta, mitä yrityksessä tapahtuu”, kertoo Virtanen. “Näen kaikki KPI:t yhdellä silmäyksellä, mukaan lukien kuluvan vuoden laskutus, kunkin myyjän myyntiputki, keskikaupan koko, kuinka monta tapaamista meillä vuoden aikana tulee, ja kuinka monta koulutuspäivää kunkin konsultin kalenterista on seuraavan kuukauden aikana bookattuna”.

Mobiiliratkaisut sekä laskutuksen integraatio lisäävät tuottavuutta

Rema Partnersin konsultit viettävät paljon aikaa koulutuksissa ja tapaamisissa, joten he käyttävät työssään paljon taskussa mukana kulkevaa Salesforce Mobile Appia. ”Voimme käyttää ja päivittää asiakastietoja ja tuloksia nopeasti Salesforce Mobile Appilla – on paljon helpompaa tehdä nämä päivitykset puhelimesta tai tablet-laitteesta matkustettaessa, eikä tarvitse avata kannettavaa tietokonetta”, Virtanen sanoo.

Myös laskutus on integroitu mukaan Sales Cloudiin. Kun kauppa suljetaan, asettaa konsultti laskutuksen aikataulun suoraan samaan alustaan, ja varmistaa näin että oikeat laskut lähetetään oikeaan aikaan, ja ne sisältävät kaikki tarvittavat tiedot.

Skaalautuvuutta ilman kompromisseja

Markkinoinnin prosessien automatisointi sekä keskitetty asiakas- ja myyntidata auttavat Rema Partnersia tekemään työtä entistä tehokkaammin. Näin heille jää enemmän aikaa kehittää toimintaansa, sekä toimittaa sovitut kurssit ja koulutukset laatuvaatimusten mukaisesti. Samalla paranee asiakaskokemus.

”Pardotilla ja Sales Cloudilla konsulttimme voivat myydä ja kouluttaa paljon tehokkaammin”, sanoo Virtanen. ”Salesforcen ratkaisut ovat auttaneet meitä voittamaan yli 60 kauppaa viimeisen kuuden kuukauden aikana”, hän jatkaa.


Tämä blogikirjoitus on julkaistu alunperin Salesforce Finlandin blogissa. 

Voit lukea lisää Salesforcen palveluista täältä.

Kiinnostaako sinua myyntisi tai johtamisesi kehittäminen? Sepon yhteystiedot löydät täältä


Salesforce Finland

Salesforce Finland

Salesforce on Rema Partnersin yhteistyökumppani. Salesforce on yksi maailmanlaajuisesti tunnetuimpia CRM-alustojen ja erilaisten digitaalisten palvelujen tarjoajia.

”Reman johdolla toteutettu esimiestyön valmennusohjelmamme tähtäsi Peab -konsernin johtamiskulttuurin yhdenmukaistamiseen pohjoismaissa. Valmennuksen antia sovelletaan jo arjen työssä.”

Marit Telin Head of Human Resources, Peab Finland